«Ο Γαΐτης μάς διδάσκει πώς να μη γίνουμε πλήθος»!


Parenthesis-Gaitis3

Της Δήμητρας Σμυρνή
Ο ανατρεπτικός Γαΐτης (1923-1984), ο ζωγράφος που θεωρήθηκε, όταν ξεκίνησε, πως «το παίζει τρελός», αφού διέσχισε έναν μακρύ δρόμο αναζητήσεων κια πέρασε μέσα από καλλιτεχνικά ρεύματα και επιδράσεις, που τον οδήγησαν στο δικό του τέρμα, την προσωπική του σφραγίδα, κατέληξε στον τυποποιημένο, τον μαζικοποιημένο άνθρωπο της εποχής του, που εκφράζει ακόμη περισσότερο τη δική μας εποχή.Δύσκολα μπορεί ο μη μυημένος σε θέματα Τέχνης να ξεχωρίσει την ταυτότητα ενός ζωγράφου, πίσω από το έργο του. Τις περισσότερες φορές ,όμως, μπορεί να καταλάβει ότι έχει μπροστά του ένα έργο του Γαΐτη, αφού ο ζωγράφος έχει ταυτιστεί, συνειδητά, με τα ανθρωπάκια του. «Τα ανθρωπάκια του Γαΐτη» λέει ο θεατής, και, χωρίς να συλλαμβάνει απόλυτα το συμβολισμό τους, διαισθάνεται την κριτική ματιά του ζωγράφου και την ειρωνεία του απέναντι στο σύγχρονο κόσμο, τον σύγχρονο άνθρωπο.

imagesε

Μια ειρωνεία όχι στείρα, αλλά , βαθύτερα, τρυφερή και με πρόθεση εποικοδομητική.
«…Οι άνθρωποι, τα ανθρωπάκια μου, το κατεστημένο, έφτασε σ΄ένα σημείο, όπου δεν παίρνει άλλο. Γίνανε ένα νούμερο και τίποτα παραπάνω. Εδώ, εγώ κάνω μια μαρτυρία και σας λέω: Φροντίστε να σωθείτε, να σωθούμε…», λέει ο ζωγράφος.
Στο συγκεκριμένο πίνακα, τον επονομαζόμενο «Οδυσσέας και Σειρήνες», δίνεται η προσπάθεια της σύγχρονης Ελλάδας, ν’ αγκαλιάσει τα αρχαιοελληνικά σύμβολα, να τα χρησιμοποιήσει, να τα εκμεταλλευτεί, χωρίς όμως ταυτόχρονα να διαθέτει έναν σύγχρονο νεοελληνικό πολιτισμό, και χωρίς να έχει την ουσιαστική αίσθηση της αξίας του αρχαίου και της δυναμικής, που θα εμπεριείχε η συνέχειά του.

gaitis

Έτσι, στα έργα του βλέπουμε τα ανθρωπάκια του να υποκαθιστούν τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του ή τις κολώνες της Ακρόπολης, μέσα σε μια προσπάθεια να μας ξυπνήσει, «να μας διδάξει πώς να μη γίνουμε πλήθος, να μας σώσει από το παιχνίδι της ανώνυμης σφαγής», όπως γράφει ο Giuseppe Marchiori.
Να ξανά θυμηθούμε ποιοι είμαστε, αλλά σημαντικότερο, ποιοι θα έπρεπε να είμαστε, έχοντας ένα ιδιαίτερο παρελθόν.

http://www.inred.gr/o-gaitis-mas-didaskei-pos-na-mh-ginoume/

Ο Γιάννης Γαΐτης ήταν ένας σεμνός, ασυμβίβαστος, οραματιστής, επαναστάτης, και σπουδαίος εκπρόσωπος του Μοντερνισμού στην Ελλάδα. Με τα έργα του εκπροσώπησε τη γενιά που προήλθε μέσα από την αντίσταση. Μέσα από τις γνωστές του φιγούρες, τα επαναλαμβανόμενα ανθρωπάκια του, μεταφέρει τους ιδεολογικούς και καλλιτεχνικούς του στοχασμούς, ενάντια στη μαζοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου.

gaitis-2
Σε όλη του την καλλιτεχνική πορεία δημιούργησε περισσότερα από 4500 έργα, ζωγραφικής, γλυπτικής, σχέδια αλλά και κατασκευές. Ήταν όμως, μια πολυσχιδής προσωπικότητα και έκανε επίσης, κοινωνικά και θεατρικά δρώμενα, ασχολήθηκε με εικονογραφήσεις βιβλίων, σκηνικά, κουστούμια θεάτρου, σχέδια υφασμάτων και κουβέρτας.

Parenthesis-Gaitis1

Συνεργάστηκε ακόμα και με τον σχεδιαστή μόδας Γιάννη Τσεκλένη, για μια σειρά ενδυμάτων.
Στα έργα που φιλοξενεί η παρούσα έκθεση παρουσιάζεται ένας ολόκληρος μικρόκοσμος από ζωόμορφες μυθικές οντότητες από περίεργα εντομοειδή πουλιά, ανθρωποειδή, άλλοτε με φράκο και άλλοτε με ριγωτό και καρό κουστούμι, λευκό γιακά, μαύρη γραβάτα, μαύρα παπούτσια και μαύρη κορδέλα γύρω από το καπέλο, κυριαρχούν στις συνθέσεις του.
μμ
Το σκηνικό του είναι τα λούνα παρκ, το τσίρκο, το γήπεδο, ο δρόμος, οι παρελάσεις, οι κηδείες, οι λαϊκοί αντί-ήρωες, τα πανηγύρια, οι γάμοι.

6 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τον Γαΐτη
1. Υπήρξε μαθητής του Κωνσταντίνου Παρθένη και του Ιωάννη Φιλιππότη στην ΑΣΚΤ από το 1942 μέχρι το 1944 και είχε συμφοιτητές τον Τέτση, τον Μιγάδη, τον Δανιήλ, τον Μολφέση και Μαλτέζο.
2. Η πρώτη του έκθεση έγινε το 1944, με εμφανείς τις ιμπρεσιονιστικές επιρροές.
3. Κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου, λόγω των πολιτικών του πεποιθήσεων κρύφτηκε στο σπίτι του θείου του στην Κηφισιά.
4. Το 1947, οι πίνακές του που φιλοξενήθηκαν στον λογοτεχνικό σύλλογο Παρνασσός, δημιούργησαν σκάνδαλο στην τότε κοινωνία και απορρίφθηκαν από την κοινή γνώμη.
5. Στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας πολεμήθηκε πολύ. Ο Οδυσσέας Ελύτης όμως ήταν με το μέρος του.
6. Το 1967 στο έργο του «Μια ιστορία» έκανε την πρώτη παρουσίαση του γνωστού του μοτίβου με τα ανθρωπάκια, που τον έκανε αργότερα ιδιαίτερα αγαπητό.

κατάλογος
http://www.clickatlife.gr/eikastika/story/55836

Advertisements
Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Άρθρα. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.